RAIMOND BOS

Chantage

Internet heeft ons veel goeds gebracht. Helaas zijn er ook altijd weer mensen die nieuwe kansen zien om gemene dingen te doen. Mensen die zich willen verrijken door de regels naar hun hand te zetten. Een voorbeeld daarvan hoorde ik onlangs van een horeca-ondernemer. Op internet bestaan diverse websites waarop je horecabedrijven kunt beoordelen. Heb je lekker gegeten in een restaurant, dan kun je via dergelijke websites je waardering laten blijken. Ben je niet zo tevreden, dan kun je een negatieve recensie plaatsen. Dit houdt de ondernemers scherp. Ze zullen er immers alles aan willen doen om negatieve recensies te voorkomen. Een win/win situatie? Ja, dat zou het moeten zijn. De waarheid is echter anders. In de praktijk gaat het soms zo: “Doet u ons nog maar een fles wijn. Die krijgen we wel van het huis, hè?” “Uh, nee meneer, dat kunnen we helaas niet doen. De fles wijn dient gewoon afgerekend te worden.” “Wat zegt u? Geen gratis wijn? Oh, ik ben bang dat ik dan een zeer negatieve recensie op IENS moet achterlaten.” Voor de lezers die het niet kennen, IENS is een veel bezochte website waarop restaurants beoordeeld kunnen worden. Ik noem dergelijke praktijken gewoon chantage en ik vind het diep triest dat dit soort dingen gebeuren.

Chantage
Schuiven naar boven